En centerrulle stoppar man in där bak... det hör man.

Vi börjar med en liten konversation som jag läste och sedan stal från tjuvlyssnat.se

Två 17-åriga tjejer sitter och pratar om politiska partier. Tjej 1 är självsäker och förklarar för sin kompis.
Tjej 1: Alltså vi har Socialdemokraterna. De är röda. Och vänstern, de är vänster. Och sen Centern.
Tjej 2: De är i mitten, typ, det hör man.
Tjej 1: Nej, de är vänster. De vill typ verka som att de är i mitten men de är vänster.
Tjej 2: Sverigedemokraterna, då?
Tjej 1: Ingen aning.
Tjej 2: Nästa gång får vi rösta. Jag kanske röstar på Miljöpartiet.
Tjej 1: Det spelar ingen roll vad man röstar på. Det är alltid sossarna eller moderaterna som vinner. Alltså, om typ Miljöpartiet skulle vinna skulle det inte spela roll, för de är ändå ett så litet parti.

--
Och jag behöver knappast säga att jag fortfarande är emot en sänkning av åldern för rösträtt. Det spelar ingen roll om det finns politiskt insatta ungdomar som vet vad de vill rösta på... när det finns minst lika många ungdomar som dessa två. Mina erfarenheter är att de flesta under 18 kan ungefär så här mycket om politik.

Det tragiska är ju att de här två tjejerna faktiskt kommer att få rösta, nästa gång. Jag hoppas bara att mycket händer fram till dess. Typ att de börjar läsa lite!

"om typ Miljöpartiet skulle vinna skulle det inte spela roll, för de är ändå ett så litet parti" Jag menar... ååååh. Det är uppenbarligen inte endast okunskap som ligger bakom den där fantastiska konversationen. :) Men just en sådan brist på logik kanske inte är särskilt vanlig, hoppas jag.

Oh well.

Dags att planera inför Valborg. Jag brukar komma på sådant först samma dag - och då är det oftast för sent. Då är alla redan på väg någonstans. Nu tänker jag vara ute i tid - så jag har någonting att göra. Jag VET ju att det ganska så mycket mitt eget fel att jag ofta bara sitter hemma på the rump och har inget att göra. Jag är för slö och inaktiv.

Men i går var det alla andras fel. :)

I dag sitter Maria på intervju i Bromölla. (av alla ställen) ;) Jag hoppas egentligen hon får det andra jobbet som hon sökt. Men... det hindrar ju inte att jag hoppas intervjun går BRA för henne och att hon får erbjudande om jobb. Om hon sedan får det i Lund så... kan hon ju helt enkelt bara välja att ta det i stället. Enkelt.

Så jag håller tummar.
Men jag håller dem inte för hårt - för jag vill inte riskera att skada mig eller bli utmattad... för jag vill hålla tummarna hårdare om hon ska på intervju i Lund då.

*vinkar till publiken*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0