Mein Got

Grupp: Dschinghis Khan
Låt: Moskau

De tog fjärdeplatsen i Eurovisionsschlagerfestivalen 1979, och deras sång var en stor tysk och europeisk hit. Även om bandet var mest framgångsrikt i Tyskland och alla deras texter var på tyska, gjorde producenten Ralph Siegel även en version på engelska av varje släppt låt (inklusive Moskau). Bandet var utanför tyskspråkiga länder främst framgångsrikt i Östeuropa, Australien och Japan.



Jag menar... hur kan man INTE gilla det här?
Kolla bara in killen i främre rad - i mitten, som ser ut som direkt utsläpad ur en Adam Sandlerfilm. Försöker sig på någon form av mild lyteskomik. Snubben till vänster har lånat BÅDE Ronny och Ragges polisonger. Sedan har vi ärkeskurken ur en sci-fi film från 50 talet och sist den där snubben till höger. Han måste väl ändå komma direkt från inspelningen av "The hills have eyes"?

Alltså. Det är ett klassiskt ögonblick.
Tyvärr är ju tjejerna aldrig vidare roliga, på en sådan bild. De finns liksom bara där. :-/

2004 blev Dschinghis Khans singel en överraskningshit på Internet på grund av spridning av ett uppförande av sången från bandets glansdagar. Bloggare som sett filmen kommenterade den vilda discodansen, retro-instrumenten, och att glada tyska texter alltid är roliga eller på något udda vis glädjande.

Jag, personligen, minns den såklart mest från den där sanslöst underbara, finska instruktionsvideon om hur man dansar disco. Jag minns att jag fick den videon, av min bror, för flera år sedan. Den går verkligen att garva till. Den blir bara bättre och bättre, dessutom.

Låten är helt värdelöst skön. Gruppen ser mentalt störda ut och videon med de finska överåriga discodansarna är bara för perfekt för att vara sann.
Hur kan livet BLI så här bra?

Här är videon också, förresten:



Sedan att amerikaner över hela världen tycker att då en finsk räknar 1, 2 låter som "dicks, cocks, dicks, cocks"... gör väl inte det hela sämre? Barnsligt, förvisso... men helt okej. ^^

Nä, nu ska jag fan gå och lägga mig. Tror att Sabadon är lite trött.
Men erkänn att detta ändå är fantastiskt material!! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0