Alla är brottslingar tills motsatsen bevisats.

Nu har man, genom telefonavlyssning, avslöjat en kille i Umeå som sagt att han inte haft något arbete och därför fått ut en kvarts miljon från Försäkringskassan. I telefonsamtal ska han sagt att han haft jobb.

Jag hade väl mina aningar.
För... som det lät så skulle det väl handla om misstankar om GROV brottslighet/organiserad brottslighet - för att människor skulle avlyssnas.
Här pratar vi om en kille som fuskat lite med Försäkringskassan.

Men ja, som sagt. Föga överraskande, egentligen. Allt pekar ju på att vi marscherar i en allt raskare takt mot ett fullt utvecklat övervakningssamhälle. Detta är ju vad Folkpartiet och Moderaterna varit oerhört sugna på i många år. Övervaka allt... på så sätt löser man fler brott. "De som inte har någonting att dölja behöver inte vara rädda."
Men den personliga integriteten då?
Bodström var inte så dålig han heller.

Men allvarligt?
Hur många kan helt allvarligt säga att falska uppgifter till försäkringskassan är ett grovt brott?
Det är ett brott... absolut!
... Men är det ett så grovt, hemskt och samvetslöst brott - att vi alla lever i SÅ stor fara - så polis måste sättas in och telefonavlyssna denna förhärdade superbrottsling?
Random shady looking guy:
Nu måste vi verkligen passa oss för att avslöja saker på telefon. Inget mer: "Jag genade över vägen, där det inte fanns övergångsställe", eller: "En tant trängde sig före mig i kön på konsum och jag blev så förbannad att jag kunnat strypa henne." (överlagt mord!).

Försäkringskassan?
Om Försäkringskassan misstänker någon så har man alltså tillräckliga skäl för avslyssning? Försäkringskassan misstänker väl i stort sett ALLA som fått pengar genom dem. Nu riskerar minst 50% av sveriges befolkning att vara avlyssnade.

För övrigt är det bra att det läggs ned lika mycket pengar på att sätta dit alla fuskare - som de förlorar på själva fusket.
Är det verkligen lönt då?
De allra flesta fuskar av en anledning.
Precis som de flesta som aktivt ser till att vara arbetslösa gör det av en anledning.
Vad tjänar vi på ett samhälle där man hela tiden piskar - och aldrig försöker lyssna och förstå?

Nåja.
Enda lugnande teorin jag har om denne 33-årige man som nu måste betala tillbaka en kvarts miljon är väl att han faktiskt KAN blivit avlyssnad på grund av någonting annat. Typ att han jobbat för Hells Angels, som indrivare. Och så har det där bara liksom kommit fram samtidigt. Men... det tror jag inte själv på.

Well well.

Och ja... innan det senaste inlägget så hade jag ingen bild på... typ... 10 inlägg? Så... nu kompenserar jag med två bilder i detta! :) Jag hade tänkt lägga in en tredje också - men det finns ingen plats, damnit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0