Lagändring för min skull.

Inte för att jag är det minsta intresserad av att gå och se på Bruce Springsteen. Jag är helt enkelt inte intresserad av det han har att erbjuda. Men... jag kan sympatisera med hans fans som, liksom jag själv gjorde när det vankades Metallicabiljetter, fick sitta där och känna hur jag blev fängelseduschbehandlad av svarta börsen.
Maktlös och uppgiven försöker man hålla tillbaka tårarna och planerar, i hemlighet, en handgranatattack mot de som är ansvariga.

Alla biljetter slut på nolltid... det känns ju helt normalt. Men att det finns biljetter ute på de där sidorna redan dagarna innan - ger ju lite signaler om att det nya supersystemet knappast är ett dugg bättre än Ticnets.
Jag är först och främst lite emot att man sprider biljetterna fram och tillbaka. Låt för fan Ticnet få sälja biljetterna då... men ställ krav på dem! Jag vet ju inte längre var jag ska vända mig om jag vill kolla vad som händer om två helger, i en viss stad. Ska jag behöva forska runt på nätet i tre dagar bara för att fatta vilka 54 sidor jag ska gå in på för att ta reda på vilka grupper som spelar? Nä... jag vill att allt ska samlas på ett ställe. Monopol är superbra! ;)

Men i alla fall så... har man nu ändrat lite.
Svartbiljettsidorna har knappast fått tag i lika många biljetter. Eller i alla fall inte lika enkelt.
Förut anlitade de helt enkelt några ATG-ombud att stå och trycka ut biljetterna innan kiosken öppnade... sedan hade de sina 11000 biljetter till evenemanget... redan 10 minuter efter biljettsläpp.

Nu ÄR det fler privatpersoner som kommer åt biljetterna. Helt klart.
Problemet är att det inte är det minsta lättare för mig - som seriös konsertbesökare - att få tag i en biljett till en konsert jag vill gå på. För i och med detta lär det bli ganska lätt för en privatperson att sälja sina biljetter till dessa "svarta sajter". Den typen av sajter lär käpa in varenda biljett de kan få tag i. Så nu kommer den oorganiserade svartabörshandeln att ta rejäl fart!
En massa personer som inte har det minsta intresse av att gå och titta på farbror Bruce har nu varit inne och bokat upp 3-4 biljetter var - och sedan genast vänt sig till de stora svartsidorna och erbjudit sig att sälja dem. Vilket betyder att de till slut ändå FÅR sina tusentals biljetter som de på grund av högre omkostnader nu kan sälja till ännu mer ockrade priser.

Men visst. Det är väl ändå något mer rättvist att alla har samma förutsättningar att skaffa biljetter.
Bättre nu. Men inte bra.

Ändra lagen... som i Danmark. Det är olagligt att sälja biljetter i andra hand, till ett högre pris än ordinarie biljettpris.

En jättebra lag!
Var så goda, Svenska regeringen.
En lag som ni inte ens behövt tänka ut själva. Serverade till er - på silverfat. Fixa!!

Hur svårt kan det vara? :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0