A crappy technical one, with other stuff in the beginning.

Nyss hemkommen från Skåne då.

Skåne, som kommer att bli mitt hem om ett par månader. Nu sitter jag och Maria på ett förstahandskontrakt på en lägenhet i Kirsebergsstaden, vilket - sitt namn till trots - är ett helt vanligt bostadsområde i Malmö.

Vi besökte aldrig Danmark. Anledningen var att det var så dåligt väder ust den dagen. Blåste mycket och var inte trevlig temperatur alls. Vi hade liksom inte packat med oss direkt mycket... så vi hade inte kläder för alla möjliga väderlekar.
Danmark får alltså, även i fortsättningen, vara ett litet mysterium för mig.
Någonting säger mig att Danmark kommer att vara ett mysterium även när jag besökt landet 55 gånger.
Men det är en annan sak.

En annan anledning var nog helt enkelt lite trötthet. Vi var och kollade på lägenheten dagen innan... åkte sedan hem till Tomelilla. Dagen därpå skulle vi ganska tidigt infinna oss på Heimstadens kontor långt ute i ingenstans (industriområde bortanför Jägersro) för att skriva kontrakt och... efter den tidiga uppstigningen (tar ju 1:20 att åka från Tomelilla, så det blev faktiskt rätt tidigt) efter det var vi rätt trötta. Vi hade ju egentligen inte planerat att åka ut till deras kontor. För inte trodde väl vi att vi skulle bli tillderade lägenheten bara sådär. Jag trodde att de skulle dra sig tillbaka och liksom grunna och ta ett beslut.

Jaja. Vi var inte ledsna att det gick som det gick.
Men Danmark kanske är ledset?

Jag är inte direkt så trött att jag kan sova. Maria har gått och lagt sig. Katten Oliver är lite konstig - men det är ju för att han bara haft matningssällskap då och då under en veckas tid. Så nu är han lite speedad och vet inte om han ska känna sig ensam eller sällskaplig eller busig eller hungrig eller... något. Så det blir en mix av alltihop.

Jag tänkte lägga tillbaka Windows XP på min laptop.
Experimentet med Windows 7 slog faktiskt ganska väl ut. Det är versionen som kommer efter Vista och det verkar faktiskt som att det verkligen ÄR det Windows som Vista borde varit. Vista blev ju dessvärre släppt 8-9 månader för tidigt. Det var absolut inte färdigt. Fullt av seghet och buggar och nu släpper man den färdiga versionen som just nu heter Windows 7. Jag TROR att det är vad den kommer att heta när den säljs. :-/ Men låter det vara osagt.
Jag har i alla fall testat release candidate 2 ett tag och det fungerar mycket bättre än Vista. Men de rent funktionsmässiga och kosmetiska skillnaderna är väldigt små (om de ens finns).

Men... ännu finns inte några drivrutiner för: 1. Min scanner. 2. Min skrivare och 3. Min inbyggda kortläsare.
Skrivaren och scannern kan jag nå och styra från andra datorer... men det lär inte komma nya uppdaterade drivrutiner för dem, tyvärr. Kortläsaren, som känns viktigast, kommer nog en uppdatering till - fast inte riktigt ännu.

Kortläsaren vill jag väldigt gärna ha tillgång till nu - då jag köpt en ny shiny telefon. En LG KM900 Arena. It's veeery nice!
Den har ett par jobbiga egenheter - men jag får väl hoppas att de rättas till när de släpper en ny firmware i slutet av månaden. Som att skärmen (och därför alla tangenter) släcks/låses medan man lyssnar på musik. Då blir det lite jobbigt. Det blir ett helt företag att liksom låsa upp telefonen bara för att höja/sänka volym eller bläddra till nästa låt.
Men ljudet är bra... så... bara jag har superfantastiska låtar som jag vill lyssna till 100% på så fungerar den klockrent. ;)

Sedan finns det ett par andra småsaker som att där ännu inte finns några program att ladda hem. Men LG har släppt ett SDK, så att folk kan börja utveckla program och sedan ska de öppna en sådan "programshop" på nätet... så det kommer. För den inbyggda webbrowsern är inte direkt bra. och GPS-klienten har visat sig vara Google Maps.
Det enda felet med Google Maps är att allt hela tiden hämtas hem från nätet. Medan andra GPS-klienter har sina kartor lagrade på telefonen så laddas alltså dessa hem vid behov... precis som när man går till Eniros kartor och bläddrar runt. Det är dock en STOR nackdel, eftersom det kostar snormycket att använda programmet då. :-D Så jag får leta efter ersättningsprogram innan jag börjar använda mig av telefonens GPS.

Hmm... Jag hade för mig att Globen blev omdöpt till LG Arena. Men det var visst Ericsson Arena.
Alltså. Hade det inte varit MYCKET mer passande med LG Arena, som en hyllning till min telefon?

Och ja, Maria... jag anade att du hade rätt och att du visste vad du pratade om, när vi kivades över huruvida Globen nu hette Ericsson eller LG. Jag menar... din bror jobbar ju på Ericsson, så... det var mest på skämt som jag var tjurig och fortsatte repetera LG, LG, LG! :) Men... innan dess så trodde jag faktiskt att det VAR LG som hade köpt upp rättigheterna till namnet.

Sofia: Visst jobbade din storebror också på Ericsson... fast i Göteborg? (tidigare, alltså) Eller minns jag helt gaalet?

Och bara för att du inte ska känna dig bortglömd så nämner jag väl dig också: Hejhej Lina. ;)

Kommentarer
Postat av: Lina

Åh, nu blev jag glad, trevligt att bli namedroppad sådär! ^^

Kul att ni fått lägenhet, och i första hand också! Grattis!

2009-06-22 @ 23:01:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0