Fullmäktigt

Ja, vad säger man?
Jag har plötsligt börjat tycka om att sitta och lyssna på kommunfullmäktige. Det är underhållande. Är jag... galen?

Nej det är jag fan inte.
Det är kul. Det är underhållning. En del är helt enkelt roliga att lyssna på. En del är så besatta av att få ge en känga till en annan politiker - att de inte upptäckt att argumentet inte längre fungerar, på grund av någonting någon annan redan sagt. Det har inaktualiserats... men 'agget' kvarstår. :) Welcome to the show.

Att berätta om vad de röstar igenom är av underordnad betydelse. Det är inte det som är viktigt, känns det som. Jag menar: reflexvästar till barnen... bra... men, ja. Jag tror nog det är fler barn som blir påbackade på sina egna föräldrars garageuppfart - än på vägen utanför skolan. Så... det blir en del pengar för att rädda ett barn/år. Men inga prngar för att bygga mer logiska gångvägar och säkrare övergångsställen. Massor av mörka vägar med trottoarer intill. Det är vad som erbjuds. På vintern vlir det dessutom så att det är svårt att gå där på trottoarerna. Snön/isen lägger sig... blir tilltrampad och glashal - samt lutar mot vägen.
Där borde man lägga några reflexvästar, så att ungarna får bättre fäste.

Sedan borde det väl såklart vara så att barn bör få lära sig saker, i skolan, som JAG fick lära mig. Jag fick lära mig trafikregler, när jag var typ 8. För jag skulle veta på vilken sida av vägen jag skulle gå, vad jag skulle göra när jag gick över vägen... jag skulle lära mig ha reflex och jag skulle inte gå ut framför bilar... för det anses som lite dumt. Sedan fick jag även lära mig lite om hur man gör när man cyklar också. Alltså... inte rent: hur man cyklar. Utan hur man beter sig ute i trafiken, när man sitter på en cykel. Man ska ha lyse, reflex och inte vingla omkring överallt, bara för att det går att göra det.

En del av det där har suttit i. En del har säkert försvunnit. och det krävs ju inte att ungarna får sitta tre lektioner i veckan heller. Jag tror vi hade detta vid typ två tillfällen... och jag minns det mesta.

Sedan ska de väl lära sig simma. Men det är en helt annan sak.

Fast sure. Det kanske bara är jag som är lite bortskämd. Jag inser att det inte är statens och kommunernas ansvar att lära barn allt. Föräldrar har, även de, ett litet ansvar. Men det är svårt att dra gränsen för vad barn ska lära sig i skolan och vad de ska lära sig av sina föräldrar. Förhoppningsvis har barnet föräldrar som kan ta med sig sina barn till bassängen ändå, TROTS att de lär sig simma i skolan.

... och föräldrar som inte låter sina barn leka ute på vägarna. Men är det ändå inte bra att, under kontrollerade skolformer, kunna dra ett par trafiklektioner. Några enkla praktiska uppgifter och lite skoj.

Ja... och sedan pratade de om den där gamla grejen dubbfria däck då... såklart. Det är ett populärt ämne. Sedan att det inte fungerar lika bra här uppe i norr, som det gör i söder... det är en sak som de flesta verkar bortse från. Det är olika typer av underlag. Här är det snö.
Ja... förutom på stora vägar då, där man saltar. och ja... DÄR är det såklart bäst med dubbfritt. Men inte på alla tusentals små vägar med packad snö. Så... det allra bästa vore väl att sluta salta stora vägar - och låta folk köra med dubbade däck. Då skulle det inte slita på vägarna och dessutom skulle folk inte dö - kramande ett träd - då de flyger av vägen mellan Vännäs och Vindeln.
... vilket har hänt ett par av mina vänner.
Och ja. De hade dubbfria däck... på riktigt vinterunderlag.

Nästa Kommunfullmäktige, då har jag semester... så då ska jag sitta där typ hela dagen och uggla. Då kan jag hänga med hela tiden och inte bara komma in och inte fatta vad de pratar om. :D

Nä... nu är det Tennis på tv. All sport är bättre live. Och jag skulle inte vilja se tennis live... enough said.

Nu går jag och lägger mig - och väntar på att Maria ringer. Hon har kört hem i kväll. Det har väl inte varit världens bästa väder, men jag tror det har varit rätt okej här uppe, ändå. Det är söderut som det varit värst - med snöstormar och shit. Men detta är norrland.
Här har vi aldrig snöstormar - Här har vi bara snöväder.
Här har vi inte snökaos - Här börjar det äntligen snöa.

När det börjar snöa så blir det bara lättare att köra. Det blir ljusare, så vi SER någonting... och vi har så dåliga vägar. När det snöar täpps alla hål och konstiga gupp till, så vägarna blir jämna och plana. wohoo! :)

Snart... lön.
Och den lönen kommer gå till kläder.
Ja... skidåkarkläder.
Måste få lite hjälp med sådant. Att få veta VAD som är skidåkarkläder.
Och... hoppas såklart att jag inte kommer behöva handla kläder för typ 5000 spänn. För... då blir det den gamla klassikern: jeans!

Vi hörs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0