Gratis är gott.

Jätteroligt blogginlägg här. Handlar bara om datorer and shit. men... skit samma.

Min diskmaskin, som jag fått gratis, har fel kopplingsanordning... måste köpa en ny slang. Men det är ju i alla fall ett mindre problem än Maria har - som inte har någonstans att koppla in den ALLS, i sitt kök.

Jag har undersökt hur snabbt mitt nätverk är... alltså... utåt. Internet. När jag sitter bakom min router och sådant så får jag som MAX 20 Megabit/s... men nu testade jag att koppla bort allt och slänga in den stationära datorn direkt i uttaget (ja, för fan.. hela datorn!) och då kom jag upp i 92 Megabit... så... det är alltså min nya fina router som suger.
Bra att veta, i och för sig. Men nu måste jag köpa en ny... den kostar 1700.

Jag testade även att koppla in min NAS-enhet dirent mot stationära datorn... och i stället för 3 MegaByte i sekunden så började den helt plötsligt skaka loss i ca 50. Och... jag tror den skulle klarat mer - men det är vad gammelhårddisken i min stationära maxar. Den klarar nog inte att skriva snabbare. Så... NAS-enheten verkar det inte heller vara några fel på. Det är routern igen.

Så... byte av router skulle göra mig gladare.
Ja... samt en ny hårddisk i datorn då. Fast den behöver inte vara så dyr. Kanske kan snika åt mig en begagnad från jobbet. Det sitter ju en i min dator där. ^^

Sedan har jag även fått en gratis skrivare. Jag fruktade att den skulle vara av en gammal hemsk modell, men... kollade upp den och den är max 2 år gammal. Helt ouppackad. En HP bläckstråle som har ganska moderna specifikationer. Jag har ännu inte skrivit ut en bild för att kolla kvaliteten. Men... vad är det här för lucka? oj... en inbyggd scanner också. Jo, jag tackar. :)

Så jag kanske inte ska gnälla så mycket över att jag måste köpa en ny router, då jag precis fått en gratis bänkdiskmaskin, en gratis skrivare/scanner och en gratis dator.

Nä... nu ska jag gå och lägga mig. Upp tidigt i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0