Det är bäst att se alla som fuskare, just in case.

Känns som att vissa saker fungerar precis så dåligt som man själv tror att det gör.

I dag har jag varit ute och gått 7,9 km. Det åskade och var soligt och varmt... där JAG gick. Mitt i stan ska det visst ha regnat också. Men regnet missade alltså mig helt. Jättebra, tyckte jag.
Det var åska i natt också. Ganska nära och allt. Så jag satte mig på balkongen och iakttog skådespelet. Fegiskatten gick in när den började komma lite för nära.

Men i alla fall. Saker som fungerar dåligt.
Försäkringskassan skulle ju plötsligt komma åt alla som fuskade med vab-dagar. De beräknade att det var över 22,5% som fuskade med dem. Det är nästan en fjärdedel. Undrar vem som kommit fram till den siffran, egentligen. Hur har människan fått jobb?
Nu, efter man infört mer skräp och intyg i systemet, som gör så det blir besvärligare och svårare att ta ut vab-dagar.  De tänker väl som de gör med vanliga sjukdagar: Om inga av deras läkare godkänner sjukskrivningen så är ingen sjuk. Eller om ingen får någon sjukersättning så kommer ingen att vilja bli sjuk.

Nu har det emellertid visat sig att uttagna vab-dagar inte minskat.
Så alla miljoner som de använt till extra administrativt arbete och allt porto de använt till att hota "fuskare" har alltså bara kastats i sjön.

Precis som jag alltid sagt.
Så förblindade av att jaga "fuskare", att själva jakten kostar mer än de får in på att antalet "fuskare" minskar.
Det kommer alltid finnas folk som utnyttjar systemet lite. Det är inte rätt. Men är det rätt att slänga ut 120 extra miljoner per år, på att jaga människor som sjukskriver sig några dagar utan att de är sjuka, när jakten enbart sparar ca 55 miljoner i ej utbetalade skattemedel?
Lysande, Förskingningskassan!

Förresten: Stickprovskontroller visade att det var ca 1,6% som fuskade med sina vab-dagar.
Inte riktigt i närheten av 22,5%

Nä... Nu ska vi gå till Coop Forum och se oss omkring. Lite mer spatserande är aldrig fel.
Maria har köpt en pedometer i dag, så hon vill nog pedometra runt lite och prova den.

På tal om pedo-nånting så måste jag väl säga att jag, trots det jag tidigare skrev om Michael Jackson, faktiskt beundrar honom väldigt mycket. Jag älskar hans musik... Han var ett geni.
Man kan lyssna på hans musik trots att han själv verkar varit lite... annorlunda. Det är inget att skämmas över. En stor del av hans musik är fantastisk.

Lite som Gary Glitter. Läskig Thailandssemestrande gubbe - som släppte en låt som jag älskar. Och jag har tänkt fortsätta lyssna på den, trots att han till och med blivit dömd för pedofili ett par gånger.

Over and out.

Kommentarer
Postat av: Sharon Eisbrenner

Rock & Roll!

2009-07-02 @ 08:25:57
URL: http://eisbergsk.blogspot.com/
Postat av: Sabadon

... part 2

2009-07-02 @ 15:08:57
URL: http://sabadon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0