Ibland känns det spännande med upprepningar.

Redan så här i början av det nya decenniet så kan jag utse min, personligen, mest efterlängtade remake; A Nightmare on Elm Street.

One, two, he´s coming for you

Det torde inte undgått många att jag är ett stort fan av den gamla filmen, eller åtminstone bakgrundsstoryn till originalfilmen.
En remake är en god idé, så länge manuset håller och Jackie Earle Haley kan porträttera Fred Krueger på ett sätt som gör originalet rättvisa och tillför något nytt. Han har trots allt kontrakt för inte mindre än tre filmer de kommande åren!

Three, four, better lock your door

För er som skytt skräckfilmsgenren de senaste 20 åren och bosatt er i garderoben, så handlar originalfilmen som denna nyutgåva baserar sig på, om en amerikansk sömnig liten småstad, Springwood, vars invånare terroriseras av en seriemördare som riktat in sig på barn och ungdomar.

Five, six, grab your crucifix

Snart arresteras utbölingen Fred Krueger.
Han ställs inför rätta, men tack vare en teknikalitet tvingas domaren frikänna Freddy på samtliga punkter. De frustrerade föräldrarna bildar en lynchmobb, och bränner Fred till döds i det källarpannrum dit han fört sina offer.

Seven, eight, better stay up late

Tyvärr slutar det inte där. En tid senare börjar ungdomarna i Springwood, och Elm street i synnerhet, avlida en efter en på de mest makabra sätt, och alla i sömnen. De som överlever de första överfallen börjar snart förstå att de alla förföljs av en och samme man, och om han lyckas döda dem i sömnen, så dör de på riktigt.
Signalementet på mannen som hemsöker dem i drömmarna är lika makabert som hans gärningar; han har en sotig rödgrön tröja, en brun hatt, hans hud är brännskadad och han är beväpnad med en handske med knivar...
En av ungdomarna, Nancy Thomson, överlever men hör i en dröm hur förföljaren kallar sig Freddy, och hon beskriver utseendet på sin antagonist för sin mor som motvilligt inser vad som händer...

Nine, ten, never sleep again

"Reboot" av denna ikoniska filmserie äger rum den 16 april 2010.





Sedan vet jag inte riktigt om jag tycker att nästa film är intressant... för originalet var väl inget jag tyckte OM, riktigt... men ändå kunde jag inte undgå att känna att det var en rätt intressant liten stolpe i filmhistorien; Conan The Barbarian. Där är också en re-make på gång och i huvudrollen som Conan har vi nu naturligtvis inte längre Arnold Schwarzenegger - men Jason Momoa... som var med i Stargate Atlantis.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0